13 اردیبهشت کمتال در کمتال

توسط روابط عمومی گروه (دیدگاه‌ها: 0)

معرفی:

کوه کمتال در آذربایجان شرقی در 50 کیلومتری شهرستان جلفا و هادیشهر175 کیلومتری تبریز نزدیکی نوار مرزی رودخانه ارس بین کشور جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان قرار دارد.ارتفاع کمتال (کامتال) 2123 متر است. این كوه از جنوب شرقی به شمال غربی امتداد داشته و مختصات جغرافیائی قلّه ی آن بطول َ13/46 و عرض آن 48َ/38 میباشد.کمتال دارای دره های فراوان است که بدون راهنما و تجهیزات حرفه ای کوهنوردی، حرکت و صعود این کوه بسیار سخت است. دره هایی مانند(جهنم دره سی) با صخره های خوفناک و صیقلی و غیر قابل صعود، دره (انجیرلیخ) با درختان انجیر و بادام،دره ی جنگلی (شف) با درختان شف و دره ی (فرخ) با جنگلها و شن های روان و صخره ها و طبیعت رویایی، دره ی (چال بورنی)، دره ی تخته بولاخ (مسیر صعود عمومی کوهنوردان)، پری دره سی و صدها دره ی فرعی دیگر که پای انسان به آنجا نرسیده است!همچنین در فصول بارندگی وجود آبشارهای زیبای با ارتفاع 20 تا 50 متری جلوه ویژه‌ای به منطقه می دهد.در كناراین طبیعت زیبا، جانوران مختلفی از قبیل پلنگ نژاد ارسباران، گرگ، خرس، آهو، خوك، روباه و دهها جانور دیگر در این منطقه زندگی می‌كنند.

دستیابی به قلعه: مسیرهای دستیابی این قله بسیار متعدد می‌باشد ولی از مهمترین مسیرهای صعود برای این قله میتوان به میسر تخته بولاغی (مسیر عمومی)، جهنم درسی، فرخ درسی و شف لیح اشاره کرد.

نا م کمتال: کم ها قومی از ترک زبانان باستان بودند که در کنار اسکیت ها کاس ها – ماردها در هزاره های نخست یعنی با قدمتی شش صد هزار ساله در این دیار با ترکیب خود با قوم های ترک زبان که همگی به لحاظ گویش ترکی بودند را تشکیل دادند . و با این نام و نشان به استواری کوه های کم چی (کیامکی) و کم تال تا به امروز پایدار مانده و...

گزارش صعود:       کمتال در کمتال
مطابق برنامه تنظیمی و هماهنگ شده رأس ساعت 4:15 صبح روز جمعه تعداد 17 نفر از همنوردان گروه بوسیله 4 دستگاه خودرو شخصی از محل پمپ بنزین سردرود به سمت تبریز حرکت نمودیم. زمانی که از شهر تبریز نیز خارج شدیم قرص کامل ماه در آسمان لاجوردی سمت چپ مسیر برایمان خودنمائی می‌کرد تا اینکه وسوسه اخذ تصویر آن آقا بابک را دست به دوربین کرد و با بزرگنمائی بالائی که ویژه دوربین ایشان بود تصویر بسیار جالبی گرفتند. بتدریج که زمان سپری می‌شد طلعلع شفق صبحگاهی در آسمان صاف که تا 20 روز قبل اثری از آن نبود نوید روزی مناسب برای برنامه امروز گروه را می‌داد. حدود ساعت 5:30 که تازه اذان صبح شد، به محل مسجد بین راهی در 30 کیلومتری جلفا رسیدیم و با هماهنگی همدیگر 4 دستگاه سواری مقابل مسجد و جهت ادای وظیفه شرعی نماز توقف نمودیم. پس از نماز و اندکی تحرک و نرمش سوار شده و به ادامه مسیر تا سه راهی هادی شهر پرداختیم. کوتاهترین مسیر به مقصد، همین مسیر بود که از شهرهای ارسی، قشلاق و داران عبور کرده و به سه راهی نوجه مهر خاروانا منتهی می شود. ساعت 7:30 به محل صعود از مسیر تخته بولاغ دره سی رسیدیم. ابتدا صبحانه مختصری صرف کرده با مرتب کردن کوله ها و بازدید تجهیزات ساعت 8 صبح با یاد خداوند صعود آغاز گردید. ارتفاع این نقطه از سطح دریا 761متر می‌باشد.

بدلیل اینکه منطقه صعود تحت کنترل سازمان محیط زیست می‌باشد، و منطقه حفاظت شده طبیعی تعیین شده، محیط بانان مستقر در محل جواز کوهنوردی برای کمتال را مطالبه کردند. با توضیحاتی که فیمابین در خصوص اهمیت حفظ و نگهداری طبیعت کوهستان و زیستگاه طبیعی منطقه و استقبال مأمورین از فرهنگ بالای گروه در این زمینه با قدردانی از همدیگر به صعود ادامه دادیم. ابتدا شیب ملایم ما را به سنگلاخهای مجاور بوته های جنگلی رساند. از لابلای درختچه ها و بوته های محل، گلهای لاله سرخ و نیلگون خودنمائی میکرد. با شادابی و سروری که طبیعت صبحگاهی بهمراه آواز و چه چه بلبلان و پرندگاه وحشی باستقبالمان آمده بود طی مسیر کرده بالاخره از درون دره صخره ای سربفلک کشیده ساعت10:30 به چشمه تخته بولاغی رسیدیم.که ارتفاع این نقطه 1622متر از سطح دریا می‌باشد پس از 45 دقیقه استراحت حرکت خود را بسمت قله آغاز کردیم. بعد از ساعتی کوهپیمائی منظره تخته سنگها و صخره های پای قله بچشم خورد. در ادامه راه اطرافمان مملو از گیاهان و بوته های مخصوص منطقه که عمدتاً مصارف پزشکی و داروئی دارند روئیده بود. از آن جمله پولکی ضد عفونت و کاکوتی و تره کوهی و ... که همگی عطر و بوی مطلوبی مشام را نوازش می داد.

بتدریج که به قله نزدیکتر می شدیم از تراکم و انبوه رستنیهای بلند قامت کاسته و بوته های کوتاه و سخت لابلای سنگها جایگزین می شد. در 200 متری پای قله دره صخره ای سمت مشرق حفاظ خوبی مقابل باد بود و چمنزار آن اجازه استراحت کوتاه به کوهنوردان می‌داد. همچنین از آنجا منظره شهر مرزی ارمنستان بچشم میخورد دوباره آقای سامع با دوربین تخصصی خود روی شهر زوم کرده و تصویری از فاصله حداقل 3 کیلومتری گرفت که با زوم ... درصد امکان تشخیص نفر نشسته در منزل یا خودرو پشت پنجره را می داد.

رأس ساعت12:30 اولین فرد گروه به قله 2123 متری کمتال رسید(تا این نقطه فرد صعود کننده چیزی درحدود 2300 متر کوهپیمایی باید انجام دهد) بقیه نیز پشت سر ایشان رسیده با گفتن خسته نباشید و یا علی استراحتی کرده و عکس یادگاری گرفتیم و یک عکس جمعی هم با بنرگروه‌کوهنوردی‌کمتال انداخته شد.

کم کم آماده فرود شدیم و ساعت 13:15 براه افتادیم. در مسیر برگشت از گیاهان و رستنیهای داروئی سهمی برای هرکس برداشتیم و ساعت 40/14 به محل تخته بولاغی رسیدیم. پس از یک ساعت استراحت ونظاره کردن به حرکات موزون چند گروه که برای تفنن انجام می‌دادند شدیم و در ساعت 15:45 حرکت کرده و ساعت 17:15 به محل توقف خودروها رسیدیم.