قلعه ضحاک ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

توسط روابط عمومی گروه (دیدگاه‌ها: 0)

گروه کمتال سردرود در قلعه ضحاک

نام گروه : گروه کوهنوردی و کوهپیمایی کمتال سردرود

نام برنامه : قله ضحاک
تاریخ شروع برنامه : 20 اردیبهشت ماه 1392
ساعت حرکت از سردرود : 00:6 صبح
ساعت شروع برنامه از پای قلعه : 8:00 صبح روز جمعه
شرکت کنندگان برنامه آقایان: اسماعیل عباسی، محمود عظیمی، رحیم علیزاده، سیامک سامع، یعقوب شهباز، بهرام عباسی، محسن قابلنژاد، غفارنژاد، شیخ محسنی، احمد مالکی، عبدالعلی نوروزی، اصغر نظری، میر حسین موسوی، علی زینال نژاد، حمید یزدانی، یعقوب ناطوری، شهاب محمدی، رحیم مرجانی، حجت طالبی.
معرفی:
دستیابی به قلعه: مسیرهای دستیابی این قله بسیار متعدد می¬باشد ولی از مهمترین مسیرهای صعود برای این قله میتوان به میسر تخته بولاغی(مسیر عمومی)، جهنم درسی، فرخ درسی و شف لیح اشاره کرد.
گزارش صعود: گروه کمتال در قلعه سلطان مارها (ضحاک)
با سلام و عرض ادب خدمت کوهنوردان و ورزشکاران رشته بلندی و سرافرازی
با گروه کوهنوردی کمتال سردرود این بار طی برنامه ریزی شش ماهه اول سال 1392 در روز جمعه مورخه 20/02/92 برای صعود به ارتفاعات 2200 متری زیبای قلعه ضحاک کوله پشتی خود را آماده و ساعت ( 00 : 06 ) صبح طی یک تیم 19 نفره از مقابل شرکت مخابرات شهر سردرود عازم شهر هشترود واقع در 110 کیلومتری شهر تبریز و یکی از شهرستانهای کوهستانی استان آذربایجان شرقی شدیم. پس از رسیدن به شهرستان هشترود از داخل شهر به سمت ایستگاه راه آهن با نام خراسانک حرکت و در نزدیکی ایستگاه، مینی بوس را پارک و از مینی بوس پیاده شدیم.
● ارتفاعات قلعه از دو راه عمومی برای صعود برخوردار است که یک طرف برای کوهنوردان و یک طرف برای خانوادگی و عموم مردم.
خانواده های محترم از قسمت خانوادگی از جاده ای که از سمت هشترود به سمت ایستگاه وجود دارد در بین راه، طی یک سه راهی که با تابلو سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تعیین شده جدا و در نزدیکی ارتفاعات قلعه با پارکینگ و امکانات رفاهی که برای مسافران و توریستان تعبیه شده خودروی خود را پارک و با استفاده از پله و مسیرهای مشخص شده پس از پیمودن از یک دره کوچک و عبور از رودخانه به وسیله پل خود را به ارتفاعات قلعه میرسانند. قسمتی که کوهنوردان عزیز از آن استفاده میکنند از کنار ایستگاه راه آهن خراسانک شهرستان میباشد که طی این گزارش به خدمتتان عرض مینمایم.
با اعضای گروه بعد از این که وسایل خود را از مینی بوس برداشتیم راس ساعت ( 00: 08 ) پیاده به سمت کوه از کنار ریل آهن که به سمت تهران میرود و کناره رودخانه حرکت و پس از پیمودن حدود 700 متر به یک تونل کوچک مخصوص قطار رسیدیم و از کنار رودخانه کوه مورد نظر را دور زده و به آن سوی تونل رفته و ادامه همان مسیر را در کنار ریل آهن پس از پیمودن 45 دقیقه به تونل دومی ادامه دادیم.تونل دومی از زیر کوهی که قلعه در آن واقع شده عبور میکند و از لحاظ طولی بالای یک کیلومتر میباشد.
کنار تونل دوم که منطقه بسیار با صفایی میباشد و کنار قبر کوهنورد جاویدان محمد واعظی که در همان منطقه دیار فانی را وداع گفته به صرف صبحانه و استراحت پرداخته و بعد از کنار همان تونل به بالای ارتفاعات از مسیری که( قهرمان یولی) نام دارد به راه افتادیم.
کوه با شیب تندش که پر از گردنه های کوچک و پرتگاه های طاقت فرسا بود حدود یک ساعت به طول انجامید. پس از رسیدن به بالای کوه و استراحت همنوردان، از مسیری که از بالای کوه به سمت دژ سنگی یا همان دیواره قلعه بود در حدود نیم ساعت حرکت کرده و به قلعه رسیدیم پس از بازدید از قلعه و گرفتن عکس دسته جمعی به سمت مر کز قلعه و یادبود ضحاک با فاصله نیم ساعتی از میان دشت پر از گل و گیاه به راه افتاده و به محل یادبود رسیدیم پس از استراحت و بازدید از آثار و بناهای باقیمانده که به دوره اشکانی و ساسانی منتهی میشود از طرف مسیر خانوادگی پایین آمده و در کنار رودخانه به صرف نهار و اقامه نماز و کمی استراحت ساعتی گذراندیم و از کنار رودخانه و وسط دره به سمت تونل دوم حرکت و پس از رسیدن به دهانه تونل از کنار مسیر ریل راه آهن به ماشین رسیدیم که حدودا دو ساعت بطول انجامید.
بعد از سوار شدن و حرکت به سمت شهر ساعت (00: 07 ) عصر به سردرود پایتخت تابلو فرش جهان برگشتیم لازم به ذکر است نیم ساعتی را در راه برای خوردن هندوانه و یک وعده بستنی گذرانده بودیم که البته قضیه بستنی به این شرح است که بچه های گروه قرار گذاشته بودند هر کس در مینی بوس بخوابد برای اعضای گروه بستنی بخرد که زحمتش به پای آقای علی زینال نژاد افتاد.